Charles University Protestant Theological Faculty

Wstęp

Przeczytaj oficjalny opis

Test Protestant Wydział Teologiczny (Pierwotnie znana jako Hus czechosłowacki protestancka Wydział Teologiczny) Powstała w Pradze w dniu 28 kwietnia 1919 r. Przed I wojną światową istniało wiele ograniczeń protestantom w Czechach (które były częścią katolickiej Austrii w czasie) oraz kandydaci do ministerstwa musiał udać się do Wiednia na studia. Wraz z powstaniem nowego państwa czechosłowackiego po wojnie przyszedł pełną swobodę religijną.

Zreformowana i luterańskich protestantów zjednoczeni w celu utworzenia Kościoła Ewangelicko braci czeskich, a jednym z jego pierwszych działań było utworzenie Wydziału teologii protestanckiej szkolić swoich studentów teologii i tych z innych kościołów. W pierwszym roku swego istnienia Wydział miał 14 uczniów, ale szybko wzrosła do 78 w 1923 roku do 160 w 1929 roku. Kobiety rozpoczął studia na Wydziale w 1922 roku; ich liczba znacznie wzrosła po Synod Kościoła Ewangelicko braci czeskich zdecydowała ordynować kobiety do służby w 1953 roku. W czasie okupacji niemieckiej Wydział został zamknięty, wraz z większością innych instytucji szkolnictwa wyższego, ale wznowił działalność po zakończeniu drugiej wojny światowej była skończona. W 1949-50 było 230 studentów.

W 1950 roku państwa komunistycznego zdecydował, że Wydział powinien być podzielony na dwie szkoły: łuski Wydziału Teologicznego dla studentów z czechosłowackiego kościoła husyckiego oraz Comenius protestanckiej Wydziału Teologicznego dla studentów z Kościoła Ewangelicko braci czeskich i mniejszych kościołów. Zgodnie z komunistami Comenius Wydział doświadczył wielu trudności i liczba uczniów spadła poniżej 100. Dla większości z 1950 i 1960 roku dziekan był czołowym czeski teolog protestancki Josef Lukl Hromádka. Po upadku reżimu komunistycznego w 1989 roku, nowe możliwości otworzyły się dla Comenius Wydziału. Był to ogromny wzrost liczby studentów. W 1990 roku Wydział Comenius została włączona do Uniwersytetu Karola i przemianowany protestanckiej Wydziale Teologicznym. W 1995 roku przeniósł się do większych pomieszczeń na swoim obecnym miejscu. W latach 2007-2008 Wydział miał około 500 studentów i niektórych pracowników 25 nauczania.

Wydział Seal i jej symbol

Pomyśl - ustawy - Mów: Teologia jako sól

Kilka refleksji na temat godła Wydziału Pavel filipi Gdy Praga protestancka Wydział Teologiczny powstał w 1919 roku, jej założycielami byli do czynienia z jednym małym zadania, oprócz wielu innych najważniejszych z nich: jak przedstawiają symbolicznie tradycje oni budowali się, a cele były zmierzające. Dlatego też opracowaliśmy nowy emblemat, który wciąż jest używany jako pieczęć wydziału.

Jak jest jego symbolika należy rozumieć?

W środku okrągłej widzimy kielich. Symbolizuje to wystarczająco jasno związek z dziedzictwem Reformacji Czech, zwłaszcza z husyckiego reformacji, która ponownie wprowadzone odbiór kielicha przez laików w obchodach Wieczerzy Pańskiej. W 1417 cała Wydział Teologiczny Uniwersytetu Praskiego wezwał do komunii pod obiema postaciami, biorąc po stronie rewolucji, a tym samym narażając swoje istnienie: w ciągu roku Sobór w Konstancji wycofał swą licencję na nauczanie. Wybierając ten symbol, nowy Wydział wykazały, że została zobowiązana do kielicha (z tego wszystkiego może pociągać za sobą) tak jak husyci było, i że odrzuciła jakiejkolwiek klerykalizm, łącznie klerykalizm teologicznej.

W górnej połowie rundy projektu możemy przeczytać łacińskie słowa: Sapere, Agere, LOQUI, co oznacza w języku angielskim: myśleć, działać, mówić. Historyczne pochodzenie tym hasłem sięga Jana Amosa Komeńskiego (Comenius), ostatni biskup Jednoty Braci starego. Wybór tych terminów i sposobu, w jaki są połączone ze sobą mogą być zrozumiane bez dodatkowych wyjaśnień. Teologia nowy Wydział chce kultywować powinno być naukowe, wymagające rygorystyczną dyscyplinę intelektualną; Powinien być praktyczny, co prowadzi do działania; i wreszcie, to powinno być oparte na dialogu, odrzucając wszystkie inne środki oddanie całej prawdy oprócz Word. Kolejność, w których warunki są umieszczane jest być może zaskakujące, przy czym "mówią" na trzecim miejscu, tworząc punkt kulminacyjny hasłem. Ale to niespodzianka znika, gdy pamiętamy ogromne znaczenie reformacji Czeska dołączony do wolności słowa Bożego. Swobodnie głoszenia wyzwalającej Słowo samo w sobie jest "najbardziej wolnym od działania" (actus liberimus omnium) i jest zdolne do uwolnienia chrześcijaństwa od jego niewoli babilońskiej. Znowu i znowu, nawet w czasach największego ucisku, czeskie protestanccy chrześcijanie doświadczyli fakt, że "Słowo Boże nie jest przykuty" (2 Tm. 2, 9), i na odwrót, że tworzy przestrzeń wolnej mowy wokół siebie. Opierając się na tym doświadczeniu i tradycji, założycieli Wydziału zobowiązały się do ustalenia Wydziału jako ostoja wolności słowa, zakorzenionej w wolność słowa Bożego.

W środkowej części godła, z lewej i prawej strony kielicha, to zagadka w formie dwóch odniesień do Pisma - Kapłańskiej 2:13 i Marka 9:49. W obu fragmentach słowo "sól" (łac sal) ma zostać znaleziony. Połączenie pomiędzy mottem i cytatów biblijnych staje się jasne, gdy zdamy sobie sprawę, że początkowe litery trzech słów w haśle (Sapere, Agere, Loqui) tworzą razem łacińskiego słowa Sal.

Ale co mają teologię i Wydziału Teologicznego do czynienia z soli? Co doprowadziło nasi poprzednicy, którzy wybrali projekt godła, aby wybrać te dwa fragmenty, spośród wielu miejscach w Biblii, gdzie sól jest mowa? Dziś możemy się tylko domyślać egzegezy mieli na myśli. Możemy być jednak wystarczająco pewne, że wersja cytat z Marka, że ​​mieli przed nimi był jeden, który nie jest chyba potwierdza oryginalnych rękopisów, ale jest często spotykane w reformowanych przekładów Biblii. Według tej wersji, były słowa Jezusa: "Każda ofiara będzie solone solą." Jesteśmy uderzony przez fakt, że w obu fragmentach słowo "sól" jest ściśle związana z pojęciem ofiara. Kapłańska 02:13 nakazuje: "Ty powinien sezonie wszystkie oferty ziarna z solą. Nie należy pozostawiać soli przymierza Boga twego z waszych ofiar ziarna. Dodać sól do wszystkich swoich ofiar. "Teologia jako odniesienie do poświęcenia? Czy założycieli Wydziału chcą podkreślić, że Wydział powinien nadal kierować swoją uwagę na sedno przesłania chrześcijańskiego - ofiarę Chrystusa na krzyżu? Może. Ale być może mieli coś innego na myśli, gdy zaprojektował godło. W obu notowań soli określa się jako dodatkowy składnik, który zostaje rozpuszczony i rozproszony w całym ofiara. I to samorozwiązaniu i samo rozproszenie jest jedną z podstawowych funkcji teologii. Przez podważyć własne instynkty samozachowawczy zobowiązuje całą jego myślenia, działania i mówienia do służby zarówno chrześcijańskich i wspólnot obywatelskich, ostrzega i chroni je przed zepsuciem egoizmu i zachęca je, aby służyć bezinteresownie tym, którzy są uważane za co najmniej znaczenie w tym świecie. W ten sposób teologia może wnieść swój wkład w zapewnienie, że rodzina ludzka nie traci wymiar samozaparcia i dobrowolnego wyrzeczenia, bez którego nie jest możliwa godnego życia ludzkiego ani pokojowego współistnienia.

Lokalizacje

Praga

Address
Protestant Theological Faculty Charles University in Prague Černá 9, P.O.Box 529 CZ-115 55 Praha 1 Czech Republic
Praga, Praga, Czechy