Keystone logo

Charles University Faculty of Arts

"Od początku studiów uczyniłem sobie zasadę, że ilekroć znajdę opinię bardziej poprawną, natychmiast porzucę własną, mniej poprawną i z radością przyjmę opinię bardziej uzasadnioną, wiedząc, że wszystko, co wiemy, jest tylko nieskończonym fragmentem tego, czego nie wiemy."

Jan Hus, filozof i reformator Kościoła, absolwent Wydziału Filozoficznego

Wydział Sztuki Uniwersytetu Karola jest obecnie jedną z największych i najważniejszych instytucji badawczych i edukacyjnych w dziedzinie sztuki i nauk humanistycznych w Europie Środkowej. Wydział został założony w 1348 roku przez króla czeskiego, a później cesarza Świętego Cesarstwa Rzymskiego Karola IV, który ustanowił go jednym z czterech wydziałów praskiej uczelni, nazwanej później od jego imienia Uniwersytetem Karola - najstarszym uniwersytetem w Europie Środkowej na wschód od Francji i na północ od Alp. Od tego czasu jest intelektualnym centrum czeskich ziem: absolwenci Wydziału, ich czyny i idee kształtowały czeskie społeczeństwo i kulturę, a w kluczowych momentach czeskiej historii Wydział Sztuki zawsze znajdował się w samym centrum wydarzeń.

Czy wiesz, że...

... Wydział Studiów Egipskich pracował w Egipcie przez ostatnie pięćdziesiąt lat i dokonał znaczących odkryć? Ich odkrycie grobowca nieznanej egipskiej królowej w Abusir jesienią 2014 roku zostało uznane za jedno z 10 największych odkryć archeologicznych 2014 roku.

... w 2014 roku profesor Tomáš Halík otrzymał prestiżową nagrodę Templetona, przyznawaną osobom, które "wniosły wyjątkowy wkład w afirmację duchowego wymiaru życia"?

...profesor Martin Hilský przetłumaczył na język czeski wszystkie dzieła Williama Szekspira?

Historia

Wydział Sztuk został założony jako jeden z czterech pierwotnych wydziałów Uniwersytetu Karola - najstarszej instytucji szkolnictwa wyższego w Europie Środkowej - poprzez wydanie Karty Fundacyjnej 7 kwietnia 1348 roku. Karol IV, realizując swoją politykę państwową i dynastyczną, dążył do ustanowienia Królestwa Czech jako centrum Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Jego planem było skupienie uczonych z kraju i zagranicy w Pradze, która stała się jego miastem rezydencjonalnym i w ten sposób wzmocniła podstawy jego władzy. W czasach przedhusyckich dwie trzecie wszystkich studentów uniwersytetu było studentami Wydziału Artystycznego, gdzie zdobywali wiedzę potrzebną do podjęcia studiów na pozostałych trzech wydziałach (teologia, medycyna, prawo). Jednym z przywilejów wydziału było prawo do nadawania stopni magisterskich i doktorskich, które uprawniały ich nosicieli do wykładania na każdym europejskim uniwersytecie.

W ciągu dwóch wieków po wojnach husyckich Wydział Sztuk Wyzwolonych był sercem całego uniwersytetu. Od XVII wieku nazywano go Wydziałem Filozoficznym. Od początku aż do połowy XIX wieku pełnił funkcję wydziału, którego program miał zapewnić przygotowawcze wykształcenie wyższe dla przyszłych studentów pozostałych wydziałów. Od XVIII wieku liczba dyscyplin akademickich zaczęła wzrastać: oprócz filozofii można było studiować estetykę, matematykę, astronomię, nauki przyrodnicze, inżynierię, ekonomię, edukację, historię. W XIX wieku, oprócz orientalistyki, archeologii i religioznawstwa, nastąpił znaczący rozwój w dziedzinie filologii, wprowadzono stopnie naukowe z języka czeskiego, włoskiego, francuskiego, angielskiego i hebrajskiego. Po reformach z lat 1849-1850 wydział został wyzwolony z funkcji propedeutycznej i uzyskał pozycję równorzędną z innymi wydziałami. W 1897 roku zezwolono kobietom na studiowanie na Wydziale Filozoficznym.

Wydział zachował swoje znaczenie na ziemiach czeskich nawet po podziale Uniwersytetu Praskiego na część czeską i niemiecką w 1882 roku. W okresie tzw. I Republiki Czechosłowackiej (1918-1938) życie uczelni kształtowała przede wszystkim secesja Wydziału Przyrodniczego w 1920 r. oraz pozyskanie nowego budynku na nabrzeżu Wełtawy - tego, w którym do dziś znajduje się większość wydziałów i sal wykładowych. Po zamknięciu Wydziału przez okupanta hitlerowskiego w 1939 roku nastąpiły brutalne prześladowania zarówno nauczycieli, jak i studentów. Produktywne, entuzjastyczne lata po zakończeniu II wojny światowej zakończyły się gwałtownie w 1948 roku wraz z komunistycznym zamachem stanu i następującymi po nim czterdziestoma latami reżimu komunistycznego. Wymuszone odejście kilkudziesięciu wybitnych nauczycieli i wprowadzenie przedmiotów marksistowsko-leninowskich spowodowało szybki upadek badań i nauczania. Nadzieje na szeroko zakrojoną zmianę społeczną w późnych latach 60-tych, tzw. "Praską Wiosnę", podczas której Wydział zaczął ponownie zapraszać znaczące osobistości tamtych czasów, jak np. filozof Jan Patočka, zostały zdławione przez inwazję sowiecką w sierpniu 1968 roku. W styczniu 1969 roku student Wydziału, Jan Palach, w ramach protestu politycznego popełnił samobójstwo przez samospalenie. Plac, na którym znajduje się główny budynek oraz centralna biblioteka Wydziału Sztuki noszą jego imię. Po upadku reżimu komunistycznego i odejściu jego skompromitowanych zwolenników w 1989 roku, Wydział ponownie stał się jedną z najbardziej prestiżowych instytucji w dziedzinie nauk humanistycznych zarówno w Republice Czeskiej, jak i w Europie Środkowej.

Studiuj na Wydziale Sztuk Pięknych

Zgodnie z systemem bolońskim , Wydział Sztuk Pięknych oferuje obecnie tytuły licencjata (3 lata, BA), magistra (2 lata, MA) i doktora (3-8 lat, Ph.D.). Te tytuły są uznawane i szanowane na całym świecie, ponieważ Uniwersytet Karola należy do 2% najlepszych uniwersytetów na świecie.

Poszczególne rodzaje kierunków studiów przeznaczone są dla:

  • kandydaci na studia licencjackie, którzy ukończyli szkołę średnią i uzyskali świadectwo ukończenia szkoły średniej – maturita ;
  • kandydaci na dwuletnie studia magisterskie, którzy uzyskali tytuł licencjata, oraz
  • kandydaci na studia doktoranckie, którzy uzyskali tytuł magistra.

Jeżeli wymagany poziom wykształcenia został osiągnięty gdzie indziej niż w Republice Czeskiej lub Słowackiej, kandydaci, w przypadku przyjęcia, muszą przedstawić dokument potwierdzający równoważność posiadanych świadectw ( nostryfikację ); bez takiego dowodu kandydat nie może zostać przyjęty.

Programy studiów Certian są dostępne zarówno jako pojedynczy przedmiot, jak i w połączeniu z drugim przedmiotem, podczas gdy inne przedmioty można studiować wyłącznie w połączeniu.

W przypadku większości programów licencjackich i magisterskich przedmioty są nauczane i egzaminy są zdawane po czesku. Niemniej jednak coraz większa liczba wydziałów oferuje kursy z języka angielskiego i innych głównych języków (w niektórych jest to regułą od wielu lat), a w przypadku programów doktoranckich, w zależności od przedmiotu, znajomość języka czeskiego może nie być warunkiem wstępnym.

Instytut Studiów Językowych i Przygotowawczych oraz Instytut Studiów Czeskich oferują szeroki wybór kursów języka czeskiego .

Applying

Dzień Otwarty odbywa się w głównym budynku Wydziału każdego stycznia, zazwyczaj w drugą sobotę miesiąca, dając kandydatom możliwość wysłuchania bardziej szczegółowych informacji od przedstawicieli poszczególnych dziedzin zarówno na temat wymagań egzaminów wstępnych, jak i rzeczywistych kursów i opcji kariery absolwentów. Harmonogram Dnia Otwartego jest ogłaszany nie później niż w grudniu poprzedniego roku.

Termin składania podań upływa zazwyczaj 28 lutego na studia licencjackie, 31 marca na dwuletnie studia magisterskie i doktoranckie. Podania składa się drogą elektroniczną za pomocą internetowego systemu składania podań Uniwersytetu . Za podanie pobierana jest bezzwrotna opłata administracyjna; dowód wpłaty jest zawsze dołączany do podania. Z wyjątkiem wniosków o zwolnienie z części lub całego egzaminu wstępnego lub wniosków o modyfikację egzaminu wstępnego ze względu na szczególne potrzeby kandydata (w obu przypadkach należy przedstawić uzasadniony powód poparty odpowiednimi dokumentami), podania o przyjęcie na studia licencjackie i magisterskie nie zawierają żadnych innych załączonych dokumentów. Podania o przyjęcie na studia doktoranckie muszą zawierać dołączone CV, projekt rozprawy wraz z bibliografią i CV zawodowe (działalność wydawnicza i badawcza itp.).

Admission

Egzaminy wstępne odbywają się w maju i czerwcu; każdy kandydat otrzyma zaproszenie nie później niż 28 dni przed datą egzaminu. Egzamin wstępny może być egzaminem pojedynczym (pisemnym lub ustnym) lub dwoma rundami (pisemną i ustną); egzamin wstępny na studia doktoranckie jest tylko jedną rundą – ustną. Decyzja o przyjęciu lub nieprzyjęciu jest dostarczana kandydatom osobiście pocztą, zazwyczaj do końca lipca. Informacje o procedurze przyjęcia (terminy i wyniki egzaminów) są również dostępne w Internecie.

Wraz z decyzją o przyjęciu kandydaci przyjęci otrzymają informacje dotyczące rekrutacji.

Wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji o nieprzyjęciu może zostać złożony w przypadku, gdy kandydat nie został przyjęty. Postępowanie w sprawie ponownego rozpatrzenia zbada, czy decyzja dziekana została wydana zgodnie z odpowiednimi przepisami; dziekan lub rektor może zmienić decyzję tylko wtedy, gdy została wydana z naruszeniem przepisów i warunków, nie może jednak tego zrobić w przypadku, gdy niewystarczająca liczba przyjętych kandydatów zapisze się na kurs.

Wymagania wstępne są określone dla każdego roku akademickiego i są dostępne publicznie; wymagania określają sposób składania podań, opłaty administracyjne, warunki, które muszą zostać spełnione, aby zostać przyjętym, kierunki studiów otwarte w danym roku oraz treść i formę egzaminów wstępnych. Wymagania mogą być dalej określone przez przepisy ogłaszane przez dziekana (organizacja i przeprowadzanie egzaminu wstępnego, ustalenia umożliwiające kandydatom wgląd do ocenionych testów itp.).

Jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat procedur rekrutacyjnych na studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie, skontaktuj się z właściwym pracownikiem komisji rekrutacyjnej lub jednostką wydziału oferującą kursy z odpowiedniego kierunku .

Enrollment

Kandydaci przyjęci na kursy mają prawo do zapisów w wyznaczonych terminach; zapisy odbywają się we wrześniu. Studenci otrzymają paszport rejestracyjny („indeks”), który będzie dowodem zaświadczeń zdobytych w trakcie studiów; innym ważnym dokumentem jest legitymacja studencka. Po zapisaniu się student rejestruje się elektronicznie na początku każdego semestru na poszczególne przedmioty (patrz System Informacyjny CU). Pod koniec każdego etapu kursu (roku studiów) wypełnianie obowiązków studenckich (punkty kredytowe) jest sprawdzane przez biuro studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich; zapisy na drugi i kolejne lata kursu mogą być również dokonywane elektronicznie.

Studia w ramach poszczególnych kierunków studiów licencjackich i magisterskich realizowane są również za pomocą planów studiów , które określają obowiązkowe i obligatoryjne przedmioty do wyboru dla odpowiedniego planu studiów; zazwyczaj przedmioty do wyboru stanowią 10% planu studiów. Plan studiów przydziela czas nauczania dla poszczególnych przedmiotów w planie studiów (zakres poświęcony przedmiotowi w trakcie studiów), poświadczenia i liczbę punktów przyznawanych za pomyślne zaliczenie przedmiotu; może również określać wzajemne wymagania, współwymagania i niezgodność poszczególnych przedmiotów uwzględnionych w planie studiów. W przypadku, gdy student studiuje dwa obszary przedmiotów (dwa kierunki), student realizuje dwa plany studiów (jeden dla każdego kierunku); liczba punktów jest dzielona równo między oba kierunki.

Zalecany plan studiów dla danego kierunku studiów przewiduje jak najlepsze przejście przez kurs, umożliwiając studentowi ukończenie kursu w standardowym czasie nauki.

Na każdy semestr uchwalany jest harmonogram zajęć dydaktycznych zgodny z zalecanym planem studiów i zamieszczany nie później niż na dwa tygodnie przed rozpoczęciem semestru na stronach internetowych poszczególnych jednostek Wydziału prowadzących zajęcia z danego kierunku; jest on również dostępny w systemie informatycznym.

Studenci studiujący w ramach łączonego systemu studiów mają takie same prawa i obowiązki jak studenci studiów stacjonarnych. Obowiązuje ich ten sam plan studiów, z wyjątkiem wychowania fizycznego (w ramach studiów licencjackich). Większość wydziałów i instytutów oferujących łączony system studiów organizuje spotkania informacyjne na początku roku akademickiego, na których studenci są informowani o wymaganiach, organizacji i rzeczywistym sposobie realizacji łączonego systemu studiów.

Studia na studiach doktoranckich są regulowane indywidualnymi planami studiów pod kierunkiem opiekuna. Oprócz listy konkretnych obowiązków studyjnych konkretnego studenta, indywidualny plan studiów określa również dokładne daty, do których muszą one zostać spełnione; zazwyczaj nie ma regularnego harmonogramu zajęć, z wyjątkiem seminariów doktoranckich. Przebieg studiów jest monitorowany i oceniany w sposób ciągły przez radę przedmiotu; okresowa ocena odbywa się raz w roku, we wrześniu.

The Academic Year

Rok akademicki podzielony jest na dwa semestry, zimowy i letni, po których następuje pięciotygodniowy okres egzaminacyjny; lipiec i sierpień to miesiące wakacyjne, a okres egzaminacyjny trwa we wrześniu. Oprócz ciągłych poświadczeń, okres egzaminacyjny to czas końcowych egzaminów „państwowych”.

System Informacyjny (SI)

System Informacyjny (IS) jest integralną częścią studiów na Wydziale. Elektroniczna rejestracja przedmiotów w Systemie Informacyjnym Studiów (SIS) jest obowiązkowa dla wszystkich studentów zapisanych od roku akademickiego 2003/2004 na studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie, w tym studentów zagranicznych studiujących w ramach programów wymiany; studenci korzystają z Systemu Informacyjnego w celu zapisywania się na poświadczenia; studenci zapisani w roku akademickim 2006/2007 i później korzystają z SIS w celu rejestracji na wszystkie kolejne lata akademickie, z wyjątkiem pierwszego roku.

Graduation

Po ukończeniu studiów studenci, którzy ukończyli studia na swoim kierunku w trybie stacjonarnym, otrzymują Dyplom oraz Aneks do Dyplomu, zawierający informacje o ukończonym kierunku studiów i kierunku studiów, w tym wyciągi ze wszystkich przedmiotów, które student studiował.

Scholarships

Studenci wewnętrzni, których czas trwania studiów nie przekroczył standardowego czasu przeznaczonego na realizację programu studiów o więcej niż jeden rok, mogą w trakcie studiów otrzymywać następujące rodzaje stypendiów :

  • Stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce;
  • Stypendium jednocelowe: (i) za wybitne osiągnięcia naukowe, badawcze, rozwojowe, sportowe, artystyczne lub inne osiągnięcia twórcze, (ii) w przypadku wyjątkowych okoliczności osobistych, (iii) na wsparcie studiów za granicą lub umożliwienie praktyki zawodowej na terytorium Republiki Czeskiej lub (iv) w przypadku wyjątkowo godnej sprawy;
  • Stypendium doktoranckie przyznawane jest automatycznie wszystkim doktorantom studiów stacjonarnych na okres nie dłuższy niż 3 lata; wypłacane jest co miesiąc;
  • Dodatek na zakwaterowanie;
  • Wsparcie dla studentów.

Stypendium jednocelowe musi zostać zatwierdzone przez Dziekana na podstawie porozumienia osiągniętego przez Wydziałowe Stypendium. Dodatek mieszkaniowy i wsparcie studenckie przyznawane są przez Rektora na podstawie oceny sytuacji socjalnej aplikującego studenta.

Immatrykulacje i ceremonie wręczenia dyplomów

Tradycja immatrykulacji i ceremonii ukończenia studiów jest jednym z wielowiekowych rytuałów przejściowych przestrzeganych przez Uniwersytet Karola. Immatrykulacja to uroczyste wydarzenie, podczas którego student zostaje wpisany do rejestru wydziału („immatrykulowany”) po złożeniu przysięgi przestrzegania obowiązków studenckich i etycznego zaangażowania w szkołę, jej zasady i decyzje jej akademickich dygnitarzy. Immatrykulacje zwykle odbywają się w październiku i są przeznaczone wyłącznie dla studentów.

Graduation to uroczysta ceremonia pożegnalna poświęcona absolwentom, którzy ukończyli studia; absolwenci składają przysięgę akademicką po łacinie i otrzymują dyplom uprawniający ich do korzystania z odpowiedniego akademickiego; dyplom wręcza dziekan lub jeden z prodziekanów. W przeciwieństwie do immatrykulacji, w ceremoniach ukończenia studiów uczestniczą rodzina i przyjaciele i odbywają się one trzy razy w roku (po terminach egzaminów końcowych); ceremonie doktorskie odbywają się dwa razy w roku, w marcu i październiku.

Obie uroczystości odbywają się zazwyczaj w Wielkiej Auli Carolinum (z wyjątkiem uroczystości wręczenia dyplomów licencjackich, które odbywają się w auli Wydziału Matematyki i Fizyki na Rynku Małostrańskim [Malostranské náměstí]); obecni na uroczystości dostojnicy akademiccy noszą insygnia uniwersytetu i wydziału – buławę i łańcuchy urzędowe – oraz togi ceremonialne.

  • Prague

    Faculty of Arts Charles University in Prague Jan Palach Square 2 116 38 Prague 1, , Prague

pytania

Charles University Faculty of Arts