Doktorat z psychologii klinicznej
Pacifica Graduate Institute
Klucz informacyjny
Wybierz lokalizację
Lokalizacja kampusu
Carpinteria, Stany Zjednoczone
Języki
Język angielski
Forma badania
Mieszany, W kampusie
Czas trwania
3 years
Tempo
Pełny etat
Czesne
Poproś o informacje
Termin składania wniosków
Poproś o informacje
Najwcześniejsza data rozpoczęcia
Poproś o informacje
Wstęp
Doktorat z psychologii klinicznej
Zajęcia rozpoczynają się pod koniec września
Ph.D. Program obchodzi 30-letnią tradycję oferowania psychologii klinicznej doktoranckich dogłębnych tradycji psychologicznych, która kładzie nacisk na radykalne teoretyzowanie, pogłębioną relacyjną edukację kliniczną oraz zaangażowanie w kwestie sprawiedliwości społecznej i opieki. Program przygotowuje psychologów poprzez integrację różnorodnych psychologicznych tradycji głębokich, stypendiów nauk humanistycznych i praxis społeczności.
Dowiedz się więcej o psychologii klinicznej Program
Informacje o doktorze klinicznym Program
Studenci są przygotowywani do praktyki zawodowej jako uczeni-praktykujący, których kształcenie kliniczne jest wzmacniane przez stypendia i wzbogacone o umiejętności analityczne i interpretacyjne rozwinięte w trakcie badań. Nasz program nauczania ma na celu doprowadzić do uzyskania licencji jako psycholog kliniczny (w oparciu o wymagania edukacyjne dla psychologów w stanie Kalifornia).
Model nauk humanistycznych
Nasze zaangażowanie w humanistyczny model psychologii - realną alternatywę dla podejścia naturalnego do psychologii konwencjonalnej - podkreśla znaczenie jako podstawowego składnika życia psychicznego. Koncentracja na znaczeniu ludzkim przeprowadzana zarówno w badaniach jakościowych, jak iw praktyce klinicznej, daje dogłębne zrozumienie tego, jak rzeczy mają znaczenie dla ludzi w ich życiowych sytuacjach.
Uznając kulturowy i historyczny charakter znaczenia, psychologia człowieka jest celowo powiązana z naukami humanistycznymi i kultywuje wiele sposobów poznania, takich jak wyobraźnia i świadomość medytacyjna, poza instrumentalnym rozumem wykorzystywanym przez nauki przyrodnicze. W związku z tym nasz program nauczania jest przepełniony studiami nad mitologią, historią, religią, filozofią i sztuką.
"Chcę, żeby psychologia miała swoją bazę w wyobraźni ludzi, a nie w ich statystykach i ich diagnostyce."
James Hillman
Depth Psychological Perspective
W ramach modelu human science, Ph.D. Program koncentruje się na tradycjach psychologii głębi. Znalezione w wielu kontekstach kulturowych i perspektywach, w tym przełomowe eksploracje Freuda i Junga, psychologie głębi wyróżniają się uznaniem ukrytego lub nieświadomego wymiaru życia psychicznego. Ten nieświadomy element, głęboki wymiar nieodłącznie związany z ludzkim doświadczeniem, jest rozumiany jako istotny dla transformacyjnego charakteru relacji terapeutycznej.
Nasz program inspirowany jest perspektywami psychoanalitycznymi, jungowskimi i egzystencjalno-fenomenologicznymi w ich historycznych i współczesnych sformułowaniach, w tym psychologiach archetypowych, relacyjnych i hermeneutycznych. Szczególną uwagę poświęca się dialogowi z pokrewnymi dyscyplinami, takimi jak wielokulturowość, postmodernizm, teoria feminizmu, gender studies, psychologia rdzenna, teoria złożoności, postkolonializm, badania ekologiczne i myśl wschodnia.
"Potrzebujemy obrazów i mitów, dzięki którym możemy zobaczyć, kim jesteśmy i kim możemy się stać."
Christine Downing
Szkolenie kliniczne
Podkreślając znaczenie stypendium w edukacji psychologów, program kontynuuje długotrwałe podejście psychologiczne do praktyki klinicznej. Orientacja kliniczna, która zasila nasz program nauczania, ułatwia zaangażowanie teorii i badań w rozwiązywanie problemów indywidualnych, społecznych i globalnych.
Studenci otrzymują kompleksowe szkolenie kliniczne, które jest oparte na psychologii jungowskiej, psychoanalitycznej i fenomenologicznej, a także na współczesnych podejściach do psychoterapii.
W instrukcji klinicznej podkreślono znaczenie związku terapeutycznego, w szczególności dynamikę przenoszenia i przeciwprzeniesienia, znaczenie marzeń, przywiązanie i traumę we wczesnym rozwoju, a także etapy rozwojowe w całym okresie życia, indywidualizację jako proces transformacji psychicznej i kontekst kulturowy uzdrowienia. Prowadzony jest krytyczny dialog ze współczesnymi osiągnięciami w tej dziedzinie, takimi jak neuronauka.
"Życie psychologiczne w swojej fakturze, strukturze i funkcji jest rzeczywistością metaforyczną".
Robert D. Romanyshyn
Badania
Nasz silny program badawczy kieruje się psychologią głębokości zrozumienia zjawisk psychologicznych. Dlatego kursy koncentrują się na jakościowych metodach badawczych, które potwierdzają interpretacyjny wymiar opisu, a także nieświadomą dynamikę między badaczem a tym, co jest badane. Studenckie badania obejmują pogoń za wiedzą, osobistą transformacją i praktyką zaangażowania społecznego.
Cel
Naszym celem jest przygotowanie studentów do konstruktywnego angażowania się w różnorodne środowiska kliniczne, akademickie i społeczne jako naukowcy i klinicyści, którzy są osadzeni w głęboko humanitarnych, teoretycznie wyrafinowanych i społecznie świadomych podejściach do psychologii klinicznej.
Wciągające piękno kampusu, intensywny format rezydencji
Program FAQ
Co wyróżnia edukację doktorancką w zakresie psychologii klinicznej w Pacifica?
Pacifica Graduate Institute ma 40-letnią historię prowadzenia szkoleń z zakresu psychologii głębi w modelu nauk humanistycznych i pozostaje jedną z niewielu instytucji na świecie oferujących stopnie łączące edukację w zakresie psychologii klinicznej z bogatymi tradycjami psychologii głębi, które czerpią z takich dziedzin jak humanistyka, mitologia, filozofia, kulturoznawstwo i nauki humanistyczne. Ponadto edukacja Pacifica kładzie nacisk na dynamiczne współczesne wizje zrozumienia ludzkiego doświadczenia, które obejmują podejścia somatyczne, oparte na duchowości, rdzenne, wielokulturowe, neuropsychologiczne i społecznościowe.
Czy otrzymanie Ph.D. z programu psychologii klinicznej Pacifica spełniają kwalifikacje potrzebne do uzyskania licencji jako psycholog kliniczny w Kalifornii?
Nasz program nauczania ma na celu doprowadzić do uzyskania licencji jako psycholog kliniczny (w oparciu o wymagania edukacyjne dla psychologów w stanie Kalifornia). Aby otrzymać licencję psychologa California Clinical Psychologist, uczniowie muszą również spełnić wymagania godzinowe i wymagania egzaminacyjne państwa. W ramach otrzymywania stopnia z naszego programu, studenci są zobowiązani do ukończenia godzin stażu przed doktoratem, które spełniają wymagania California Board of Psychology. Wymagania dotyczące formalnych programów stażowych w Kalifornii są ustalane przez różne organizacje, w tym California Psychology Internship Council (CAPIC), która reguluje wiele klinicznych stron, które obejmują głębokie psychologiczne metody leczenia. Pacifica jest absolwentem CAPIC, a uczniowie będą prowadzeni przez formalny proces aplikacji do wszystkich takich stron. Po otrzymaniu dyplomu od Pacifica, uczniowie muszą przestrzegać wymagań stanowych, które obejmują nadzorowane godziny kliniczne po doktoracie i wyniki z egzaminów państwowych i państwowych (EPPP i CPLEE). Kandydaci i studenci są odpowiedzialni za przestrzeganie wymagań licencyjnych innych państw lub krajów, w których chcą mieszkać i ćwiczyć, co może różnić się od wymogów obowiązujących w Kalifornii.
Jak długo trwa doktorat? program?
Studenci uczęszczają na zajęcia doktoranckie program na trzy lata w ciągu całego roku (w tym lata). Każdego roku zajęcia odbywają się podczas dziewięciu, czterech (4) dni sesji. Jeden siedmiodniowy letni tydzień przypada na letni kwartał. Studenci kończą swoje rozprawy po trzech latach zajęć. Istnieje osiem lat na ukończenie programu studiów. Na poniższym wykresie przedstawiono wizualny przegląd doktora. program.
Jaki jest ogólny format zajęć?
Zajęcia są połączeniem wykładów i formatów dyskusji i występują w kampusie Pacifica. Podczas wykładów prezentujących materiały wykładowe, czas jest przeznaczony na dyskusje i okresy pytań i odpowiedzi. Niektóre zajęcia obejmują prezentacje ekspertów, ćwiczenia empiryczne (np. Rytuały, ćwiczenia somatyczne), a także czas przetwarzania informacji w grupie. Kohortowy system w Pacifica zachęca do pogłębionego wspólnego uczenia się, które integruje wiele osobistych i kulturowych kontekstów wpływających na uczenie się i prowadzących dyskusje.
Ile pracy jest wymagane poza zajęciami?
Przypisania klas składają się z odczytów, opublikowanych refleksji / dyskusji, egzaminów, dokumentów lub projektów. Na każdą godzinę na zajęciach spodziewane są co najmniej trzy godziny pracy naukowej poza zajęciami. Czas ten może obejmować czytanie, refleksje, badania i pisanie. Ogólnie rzecz biorąc, studia magisterskie wymagają dwudziestu (20) godzin tygodniowo, a dodatkowe około 15-20 godzin zajęć tygodniowo w drugim i trzecim roku. Rozprawa i staż podejmowane są po zakończeniu zajęć i zdaniu kompleksowych egzaminów.
Doświadczalne szkolenie kliniczne w pozaszkolnych ośrodkach szkolenia klinicznego jest istotną częścią programu doktoranckiego. Studenci kończą co najmniej 1000 godzin praktyki, 1500 godzin stażu i 60 godzin terapii osobistej. Dyrektor Klinicznego Kształcenia współpracuje ze studentami, aby umieścić je w praktyce na początku drugiego roku studiów akademickich. Studenci otrzymują superwizję i otrzymują informacje zwrotne w lokalizacjach poza miejscem pracy, jak również podczas zajęć w kampusie.
Gdy uczniowie ukończą swoje zajęcia i przejdą kompleksowy egzamin, uczniowie rozpoczynają praktyki pozaszkolne, gdzie otrzymują także superwizję i informacje zwrotne. Staże są realizowane w interdyscyplinarnym otoczeniu oferującym różnorodne doświadczenia szkoleniowe. Aby uzyskać staże przed doktoratem, studenci często konkurują w ogólnokrajowym lub ogólnokrajowym, konkurencyjnym procesie aplikacyjnym. Jednak stan Kalifornia pozwala na szkolenie kliniczne pod licencjonowanym psychologiem jako asystentem psychologicznym, aby ukończyć staż przed-doktorancki wymagany przez stan Kalifornia w celu uzyskania licencji psychologicznej. Szkolenie w miejscach zróżnicowanych kulturowo jest zalecane.
Kiedy studenci mają okazję spotkać się z wydziałem?
Każdy członek wykładowcy posiada godziny pracy w czasie, gdy studenci uczęszczają na kampus, a także w określonych godzinach w ciągu tygodnia. Harmonogramy godzin pracy i arkusze rejestracji są udostępniane podczas każdej sesji nauki. Uczniom przydzielany jest również główny doradca wydziału, który łączy się z nimi w zakresie różnych aspektów ich rozwoju akademickiego i zawodowego. Na początku kwartału wiosennego doradcy wydziału oceniają postępy, jakie każdy uczeń czyni w programie w ramach rocznych ocen studenta.
Gdzie student musi spełnić 2,500-godzinny wymóg praktyki / stażu?
Studenci doktoranckiego programu klinicznego muszą uzyskać łącznie 2500 godzin zatwierdzonego i nadzorowanego doświadczenia klinicznego. Te godziny są uzyskiwane na dwóch "poziomach" szkolenia: Practicum (wymagane 1000 godzin) i staż (wymagane 1500 godzin). Oba poziomy szkolenia są uzyskiwane w lokalizacjach poza kampusem, takich jak prywatne praktyki grupowe, kliniki, szpitale, ośrodki leczenia lub inne agencje, w których psychologowie świadczą usługi. Trening praktyczny to niższy poziom treningu z intensywniejszym nadzorem i nadzorem nad nim, uzyskany podczas drugiego i trzeciego roku zajęć w Pacifica. Podręcznik szkolenia klinicznego określa wymagania dotyczące rozpoczęcia szkolenia klinicznego. Podczas zajęć w kampusie studenci uczestniczą w czwartkowych wieczornych seminariach praktycznych, mających na celu zebranie ich doświadczenia w treningu klinicznym w dyskusjach w małych grupach, konferencjach przypadków i intensywnym nadzorze ze strony wydziałów. W przeciwieństwie do treningu praktycznego, szkolenie w zakresie stażu jest wyższym poziomem szkolenia z większą niezależnością i odpowiedzialnością i jest podejmowane po ukończeniu przez studenta wszystkich zajęć i zdaniu kompleksowych egzaminów. Staż, w przeciwieństwie do praktyki, jest treningiem podsumowującym i zwieńczeniem, w którym ćwiczone są umiejętności i wiedza zdobyta podczas zajęć i doświadczeń praktycznych. Wszystkie opisane tutaj działania szkoleniowe są koordynowane i wspierane przez Biuro Szkoleniowe Pacifica, w tym Koordynatora Szkolenia i Dyrektora Kształcenia Klinicznego.
Czy uczeń może korzystać z wcześniejszych godzin terapii osobistej, aby spełnić 60-godzinny wymóg terapii osobistej?
Wymóg terapii osobistej jest integralną częścią programu, niezbędną do rozwoju klinicystów, którzy wykorzystują się jako narzędzie leczenia innych osób. Ponadto osobista samoświadomość jest niezbędna dla innych procesów bycia studentem, w tym przeprowadzania badań z udziałem ludzi lub angażowania się w dialog kliniczny i naukowy w dziedzinie, która poszerza wiedzę psychologiczną. W związku z tym minimum 60 godzin terapii osobistej musi zostać ukończone, gdy student jest zapisany do programu. Godziny te można wypełnić w ustawieniach indywidualnych, grupowych, rodzinnych lub rodzinnych.
Przegląd programu nauczania
Psychologia kliniczna Ph.D. Zajęcia odbywają się w czterodniowych sesjach (od czwartku wieczorem do niedzielnego popołudnia) raz w miesiącu podczas jesieni, zimy i wiosny. Każdego roku odbywa się również siedmiodniowa sesja letnia. Pomiędzy sesjami edukacyjnymi, doradztwem, mentoringiem, nauką i instruktażem kontynuujcie poprzez indywidualny i grupowy mentoring z wydziałów, uczenia się przez Internet i grup wsparcia kohortowego.
Pierwszy rok
Kursy
- Historia i systemy psychologii - CP 700, 2 jednostki
- Ocena psychologiczna I - CP 930, 2 jednostki
- Ocena psychologiczna II - CP 931, 2 jednostki
- Praktyka prawnicza, etyczna i zawodowa - CP 832, 2 jednostki
- Zaawansowana psychopatologia I - CP 730, 2 jednostki
- Biologiczne podstawy zachowania człowieka - CP 735, 2 jednostki
- Psychologia fenomenologiczna: teoria i praktyka - CL 917, 2 jednostki
- Psychoterapia oparta na psychoanalityce I - CP 711, 2 jednostki
- Wprowadzenie do psychologii głębi i tradycji nauk humanistycznych - CL 819, 2 jednostki
- Psychoterapia jungowska I - CP 810, 2 jednostki
- Tematy specjalne - CP 799, 2 jednostki
- Seminarium rozwoju zawodowego I - CL 755, 1 jednostka
- Seminarium rozwoju zawodowego II - CL 756, 1 jednostka
- Seminarium rozwoju zawodowego III - CL 757, 1 jednostka
- Projekty badawcze i metodologia I: Przegląd - CP 932, 2 jednostki
- Projekty badawcze i metodologia II: Metody jakościowe - CP 933, 2 jednostki
- Projekt ilościowy i jednoczynnikowa analiza statystyczna - CP 926, 3 jednostki
- Roczna ocena roczna stopnia zaawansowania programu - CL 758, 0 jednostek
Drugi rok
Kursy
- Zasady psychofarmakologii - CP 873, 2 jednostki
- Psychologia rozwojowa poprzez długość życia - CP 830, 3 jednostki
- Alkohol, chemiczna zależność i uzależniające zachowania - CL 900, 2 jednostki
- Indigenous Approaches to Psychology - CP 803, 1 jednostka
- Cognitive Podstawy zachowania człowieka - CL 837, 2 jednostki
- Afektywne podstawy ludzkiego zachowania - CL 838, 2 jednostki
- Psychoterapia oparta na psychoanalityce II - CP 712, 2 jednostki
- Archetypowa psychologia: teoria i praktyka - CP 840, 2 jednostki
- Społeczne podstawy zachowania człowieka - CL 800, 2 jednostki
- Tematy specjalne - CP 799, 2 jednostki
- Psychoterapia oparta na Jungian II - CP 811, 2 jednostki
- Superwizja Praktyczne Seminarium I - CL 759, 1 jednostka
- Superwizorowe Seminarium Praktyczne II - CL 760, 1 jednostka
- Superwizorowe Seminarium Praktyczne III - CL 761, 1 jednostka
- Głębokość Metody psychologiczne I - CL 928, 2 jednostki
- Praca dyplomowa I - CP 961, 1 jednostka
- Projekty badawcze III: Testowanie i pomiary - CP 934, 2 jednostki
- Roczna ocena roczna drugiego stopnia zaawansowania programu - CL 762, 0 jednostek
Trzeci rok
Kursy
- Advanced Psychopathology II - CP 731, 2 jednostki
- Psychoterapia z różnorodnymi populacjami - CP 845, 2 jednostki
- Zasady nadzoru klinicznego i konsultacji - CL 752, 2 jednostki
- Ocena osobowości rzutowej - CL 938, 1 jednostka
- Najlepsze praktyki oparte na dowodach - CL 912, 2 jednostki
- Przemoc i trauma - CP 834, 1 jednostka
- Płeć i ludzka seksualność - CP 901, 1 jednostka
- Psychoterapia post-jungowska: teoria i praktyka - CP 745, 2 jednostki
- Psychoterapia wyobrażeniowa - CP 814, 2 jednostki
- Tematy specjalne - CP 799, 2 jednostki
- Seminarium z praktyki psychoterapeutycznej I - CL 763, 1 jednostka
- Psychotherapy Practicum Seminar II - CL 764, 1 jednostka
- Psychotherapy Practicum Seminar III - CL 765, 1 jednostka
- Praca dyplomowa II - CP 962, 2 jednostki
- Głębokość Metody psychologiczne II - CL 929, 2 jednostki
- Rozprawa Rozprawa III - CP 963, 2 jednostki
- Projekty badawcze i metodologia IV: Zaawansowane metody jakościowe - CL 940, 2 jednostki
- Roczna ocena trzeciego roku dla programu Advancement - CL 766, 0 jednostek
Kontynuacja
Projekty Capstone i wymagania programowe
- Kompleksowe portfolio egzaminacyjne - CP 989, 0 szt
- Pisanie rozprawy - CP 990, 15 sztuk
- Psychoterapia osobista - CP 950, 0 jednostek
Wymagania dotyczące ukończenia szkoły
Wymagania stopnia do ukończenia szkoły
- Uczniowie muszą ukończyć w sumie 105 jednostek ćwiartkowych, aby spełnić wymagania jednostki dotyczące ukończenia studiów.
- W każdym ukończonym kursie wymagana jest minimalna ocena "B". Skumulowana średnia ocen 3,0 musi być zachowana.
- Uczniowie muszą spełniać wymagania dotyczące obecności, określone w podręczniku dla studentów.
- Studenci muszą złożyć i obronić oryginalną rozprawę zaakceptowaną przez wydział.
- Studenci są zobowiązani do ukończenia co najmniej 1000 godzin praktyki, 1500 godzin stażu i 60 godzin osobistej terapii.
- Studenci muszą pomyślnie zdać kompleksowy portfel pod koniec trzeciego roku.
Szkolenie kliniczne
Wymagane jest co najmniej 1000 godzin praktyki i 1500 godzin praktyki. Studenci muszą uzyskać praktykę poprzez konkurencyjny proces aplikacji. Zaleca się, aby staże te były ukończone w interdyscyplinarnym otoczeniu oferującym różnorodne doświadczenia szkoleniowe. Staż przedokienny w psychologii klinicznej jest nadzorowanym, sumującym doświadczeniem szkoleniowym, które integruje naukę akademicką i wcześniej stosowane kształcenie kliniczne na poziomie praktycznym. Po ukończeniu programu akademickiego, kompleksowym egzaminie, rozprawie i 1000 godzin szkolenia praktycznego, studenci w dobrej kondycji są zobowiązani do odbycia 1500 godzin stażu przed doktoratem w psychologii klinicznej. Studenci z Kalifornii mogą uczestniczyć w kalifornijskim systemie dopasowującym do staży w ramach California Psychology Internship Council (CAPIC). Kandydaci na staż muszą wykazać gotowość do ubiegania się o staż do Dyrektora Klinicznego.
Aby uzyskać pełny opis wszystkich wymagań, zapoznaj się z bieżącym wydaniem podręcznika dla uczniów Pacifica, podręcznikiem szkolenia klinicznego i podręcznikiem rozprawy.
Mentorship Wydziału
Każdemu uczniowi przydzielany jest doradca wydziału ds. Mentoringu w całym programie. Doradcy z wydziału regularnie spotykają się ze swoimi doradcami studenckimi, aby monitorować swoje wyniki w nauce, omawiać zainteresowania badawcze, nadzorować rozwój kliniczny, pomagać w podejmowaniu decyzji dotyczących rozprawy oraz zapewniać wsparcie osobiste i profesjonalne.
Przygotowanie do psychologii klinicznej
Ten program nie jest przeznaczony do spełnienia wszystkich wymagań każdego stanu w zakresie licencjonowania w psychologii klinicznej. Studenci ubiegający się o licencję w Kalifornii nabywają regionalne akredytowane studia doktoranckie, dzięki czemu mają kwalifikacje do uzyskania licencji jako psycholog kliniczny w stanie Kalifornia (ponieważ wymagania mogą ulec zmianie, uczniowie są odpowiedzialni za utrzymywanie świadomości w zakresie przepisów dotyczących wydawania zezwoleń przez państwo). Uczniowie mogą potrzebować spełniać dodatkowe wymagania dotyczące licencjonowania w swoich macierzystych stanach. Każdy uczeń jest odpowiedzialny za określenie i zachowanie aktualnych wymagań dotyczących licencji na stan.
Aby uzyskać ważne informacje o długu edukacyjnym, zarobkach i wskaźnikach ukończenia studiów dla studentów uczestniczących w tym programie, odwiedź stronę Gainful Employment. Pacifica Graduate Institute 's. i doktorat programy są akredytowane przez Western Association of School and Colleges (WASC) i Departament Edukacji, aby oferować pomoc finansową. Programy doktoranckie Pacifica w zakresie psychologii klinicznej nie są akredytowane przez American Psychological Association.
Warunki przyjęć
- Oczekuje się, że kandydaci wniosą solidne podstawy do stypendium psychologicznego, w szczególności do badań naukowych i pisania, a także wykazali zainteresowanie i umiejętności studiowania psychologii głębi, które zostaną ocenione podczas składania wniosku o licencjat na poziomie licencjackim.
- Program poszukuje osób, które są psychicznie myślące i wykazują dowody odporności emocjonalnej, świadomości kulturowej i zaangażowania w kwestionowanie naukowe niezbędne do pracy z różnymi osobami i społecznościami
- Oprócz zaawansowanego pisania i umiejętności stypendialnych, wybrani kandydaci będą mieli nadzorowane doświadczenie kliniczne i przejawiają zainteresowanie relacjami między psychologią, naukami humanistycznymi i humanistycznymi.
- Doświadczenie osobistej psychoterapii głębi jest wysoko cenione.
- Wymagania aplikacyjne:
-
- Osobiste oświadczenie (3-5 stron)
- Resumé / CV
- Minimum 10 stron Academic Writing Sample i dodatkowa próbka do pisania na temat nieprzytomności
- 3 litery z formularzem rekomendacji
- Oficjalne stenogramy - muszą mieć tytuł licencjata / magistra z akredytowanej regionalnie lub zatwierdzonej przez państwo instytucji szkolnictwa wyższego